De Ostbelgien Classic 2021 staat in de startblokken… en het is veelbelovend!

Over minder dan een maand, op vrijdag 3, zaterdag 4 en zondag 5 december, is de 2de editie van de Ostbelgien Classic volop bezig! En het ziet er goed uit voor Michael Bartholemy uit Eupen en zijn team. “In feite is alles klaar en we kijken ernaar uit om de deelnemers in beide categorieën, ‘Classic’ en ‘Light’, te verwelkomen”, aldus de organisator. “Voor deze langverwachte terugkeer hebben we alles op alles gezet en het parcours van bijna 800 kilometer – dat niet minder dan vier landen zal aandoen –  zal niet minder dan 8 proeven op privéterrein omvatten! Met Worriken, Kelmis, Spa, de EMA, maar ook verschillende aantrekkelijke nieuwigheden, denk ik dat iedereen zich zal kunnen amuseren. Wat duidelijk het doel is van zo’n organisatie…“.

Hoewel inschrijvingen mogelijk zijn tot 15 november middernacht, ziet de lijst van starters er nu al zeer goed uit. En in de categorie “Classic” zit het neusje van de zalm van de regularity voor oldtimers, een discipline die in België is ontstaan, aanwezig. Sommigen van hen waren al aanwezig op de eerste editie in 2019, en anderen hebben niet nagelaten te komen opdagen na de lovende commentaren van collega’s en vrienden gehoord te hebben. Over het sportieve, gevarieerde en selectieve karakter van het evenement, natuurlijk, maar ook over de feestelijke sfeer in het hart van Eupen, voor wat in zekere zin de officiële start is van de eindejaarsfeesten in Oost-België… 

Ze zijn er bijna allemaal!

Op vrijdag 3 december starten in de groep der favorieten Yves Delfandre en Christophe Hayez (Porsche 911), Tony Kevers en Didier Gathy (Porsche 911), de Fransman Christophe Berteloot met Baptiste Gengoux (Porsche 911), Jean-Jacques Martens en Aswin Pyck (Volvo PV 544), Patrick Lambert en Yves Noelanders (BMW 2002 Ti), Michel Decremer en Yannick Albert (Opel Ascona B), Jacques Evrard en Christian Bernard (Porsche 911), Etienne Baugnée en Benoît Remion (MG B Roadster), Raymond Venier en André Lys (Lancia Fulvia Monte-Carlo), Lucien Letocart en Bernhard Lutterbeck (Opel Manta GSi), Guy Moerenhout en Filip De Munck (Fiat 131 Abarth) en natuurlijk niet te vergeten de winnaars van de eerste editie, Daniel Reuter en Robert Vandevorst (Porsche 944 S2)!

Om deze groep deskundigen uit te dagen, moeten we hulde brengen aan het enthousiasme van Jean en Caroline Vincent, die een Hupmobile zullen inzetten, een Amerikaanse auto uit 1931! De schitterende Alfa Romeo Giulia van de teams Heck-Kaulmann en Wiesemes-Maraite, de Lancia Delta Integrale Evo1 van het Duits-Belgische duo Scheck-Kauth, de R8 Gordini van Bertrand-Van den Eynde, de Peugeot 104 ZS van Lenglaert-Pirot en de Citroën Dyane van Quirijnen-Trullemans, de zeer regionale APAL Coupé van Van Remoortel-Dupont, of de Lada 1500S Gr. 2 van Letland’s Stanevics-Hmielevskis! Wie doet beter?

Veel variatie is ook een feit in de categorie “Light”, waar de bemanningen de directe confrontatie met de regelmatigheidsexperts willen vermijden! Het publiek zal auto’s kunnen waarderen die zo verschillend en interessant zijn als de Mercedes 190 2. 3 16S (Pecinova-Chantraine), de Fiat 124 Sport Coupé (Schauer-Wolff), de Saab Sonett III (Schunck-Schunck), de Saab V4 (Schoch-Seitz), de Lancia Beta Monte-Carlo (Comouth-Schmitz & Heck-Thyssen) de Citroën Traction (Denis-Denis), de Volkswagen Kever (Jacobs-Gillissen), de Porsche 356 (Dahmen-Widdra), de DAF 55 Coupé (Moonen-Hoens), de Austin Healey 3000 Mk3 (Cacclin-Claudy), enz. Een gevarieerde lijst, maar niet uitputtend, waarin ook de Lancia Fulvia van Lamotte-Polet voorkomt, die ongetwijfeld als ijkpunt zal dienen!

Zoals u ziet, zal de Ostbelgien Classic 2021 kunnen rekenen op een viersterren line-up (die de komende dagen nog zal worden verrijkt…), wat zijn status als kwalificatie-evenement voor de FIA Trophy for Historic Regularity Rallies nog zal versterken!

Laatste info en inschrijvingsmogelijkheden via de officiële website ostbelgien-classic.be. Het aftellen is duidelijk begonnen…