Decremer-Albert overwinnen de elementen op een etappe van het einde

De organisator had het aangekondigd: de tweede etappe van de Ostbelgien Classic 2021 zou de langste en de lastigste van deze editie worden. Vooral omdat het weer en dan vooral de stevige sneeuwbuien de taak van de deelnemers nog hebben bemoeilijkt. De proeven in Weiswampach, die net voor de middagpauze plaatsvonden, in Domaine de Bilstain en in Kelmis bepaalden het ritme op een dag waarop je maar beter nog veel beter uit je doppen kon kijken …

Al van ’s ochtends werd de toon gezet toen de leiders in het klassement, Patrick Lambert en Yves Noelanders (BMW 2002 Ti), bij de start aan de Klötzerbahn moesten opgeven door mechanische problemen. Yves Deflandre en Dominique Dufrasne (Porsche 911) verging het niet beter want ook zij moesten opgeven. In de loop van de namiddag moesten Etienne Baugnée en Benoît Remion (MG B Roadster) bij de terugkeer naar Eupen opgeven nadat ze de rode draad van het parcours waren kwijtgeraakt.

Op de weg werden de beste prestaties neergezet door een handvol teams, te beginnen bij de winnaars van de editie 2019, Daniel Reuter en Robert Vandevorst (Porsche 944 S2), Michel Decremer en Yannick Albert (Opel Ascona B), José Lareppe en Patrick Lienne (Opel Kadett GT/E), Christian Crucifix en Jennifer Hugo (Ford Anglia), Christophe Berteloot en Baptiste Gengoux (Porsche 911), Patrick Van Remoortel en Olivier Dupont (APAL Coupé), Frank en Johannes Schröder (Ford Escort Cosworth)… en zelfs de Letten Agris Stanevics en Uldis Hmielevskis (Lada 1500) ! Dat toont nog maar eens hoe bikkelhard de strijd was.

Na afloop van de rit van vandaag staan Decremer-Albert aan de leiding van het klassement, op de voet gevolgd door Berteloot-Gengoux en Lareppe-Lienne. Maar de laatste etappe, die op zondag geprogrammeerd staat, zal nog een stevige brok te worden. En ze wordt spannend! In hun slipstream volgen de “belle liégeoise” Van Remoortel-Dupont op een uitstekende vierde plek, de Volvo PV444 van Martens-Pyck, Reuter-Vandervorst en Crucifix-Hugo. Dit team zette een inhaalbeweging in om hun spijtige tijdsverlies van gisteren goed te maken, en dat bleef niet onopgemerkt.

Het ‘Light’-klassement is echter ongewijzigd: Alain Lamberty en Christian Herne (Opel Ascona B) hielden hun eerste plek van de eerste dag vast, gevolgd door de heel mooie Saab Sonett III van Marc en Max Schunck en de Porsche 912 B van de Duitser Felix Jacobs en de Nederlandse Natalie Gillissen.

“Vandaag was waarschijnlijk de beste dag die we ooit georganiseerd hebben”, aldus Michael Bartholemy zaterdagavond in Eupen. “De verschillende proeven werden door de deelnemers zeer geapprecieerd, evenals het knotsgekke parcours dat opnieuw door Joseph Lambert werd ontworpen. Zondag staat het eindpodium op het spel, maar we zullen in geen geval minder waakzaam zijn want er zijn nog veel valstrikken en de sneeuw is meer dan ooit aanwezig. Dus eigenlijk alles waar fans van regelmatigheid van houden…”